Assist SL

Från 23 995 KR

Vi har skapat en lätt och smidig cykel där form och funktion är i balans. Assist SL har en pålitlig 250w motor som drivs av ett uppladdningsbart batteri. Med den extra hjälpen trampar du enkelt och tar dig med lagom ansträngning dit du vill. Perfekt om du vill cykla till mötet på jobbet men inte hinner duscha när du kommer fram. Batteriet har vi placerat i underröret så att det är väl dolt och inte påverkar cykeln köregenskaper, Assist SL känns och uppför sig som en cykel när du trampar utan hjälpmotorn tillskillnad från många el-assisterade cyklar. Assist SL byggs med motorn i baknavet och 10-delad utanpåliggande drivlina. Hydrauliska skivbromsar ger överlägsen bromsprestanda och slår dessutom automatiskt av elmotorn när du bromsar. Assist SL går att utrusta med originalskärmar och pakethållare om så önskas.

Storleksguide

Nishiki Asisst byggs på en unisex-ram i en storlek. Den har ett lågt överrör vilket gör den lätt att hantera och kliva av och på. En extra lång sadelstolpe gör att sadelhöjden går att öka ordentligt. Modellen är lämplig för personer mellan 155-190 cm. 

Lätt, snabb och praktisk

Vår ambition har varit att skapa en elassisterad cykel som är rolig att cykla på även utan hjälp av elmotorn. Cykelns geometri ligger väldigt nära en vanlig Nishiki-hybrids med kort hjulbas och låg tyngdpunkt. Tack vare att vi använder mindre 26” hjul får det plats däck med större luftvolym. Det ger komfort och stabilare körning i högre hastigheter. Den kompakta aluminiumramen är extremt lätt och vridstyv. Det hjälper till att hålla cykelns totalvikt på smått otroliga 17,9 kg med stora batteriet. Det finns vanliga standardcyklar utan elmotor som väger mer än så!

Elsystem

Assist SL är i praktiken en cykel med hybriddrift. Ena motorn utgörs av den trampande cyklisten och den andra av en assisterande elmotor i bakhjulet. Man väljer själv hur mycket extra hjälp elmotorn skall ge med reglage på styret. Cykeln är en så kallad pedalec vilket betyder att elmotorn får ge max 250 watts support upp till 25 km/h förutsatt att cyklisten trampar samtidigt. Systemets hjärna består av en kontrollenhet som känner av hur fort cykeln rör sig, om cyklisten trampar samt reglerar effekten till motorn.

Växelsystem

För fartkänsla och minimalt motstånd finns det ingenting som slår utanpåliggande växelsystem. Därför bygger vi Assist SL med 10-delad kassett och Shimano XT bakväxel. Utväxlingen i kombination med elassistans ger ett brett växelregister som klarar branta backar och körning även utan motorhjälp.

Batteri/ Laddning/ Garanti

Batteriet som är placerat i ramen laddas med den medföljande laddaren i ett vanligt vägguttag. Det går att koppla in laddaren direkt i cykeln när den står parkerad. Det går även att ta ur batteriet för att t ex ta med det och ladda när inte eluttag finns i anslutning till cykelns parkeringsplats. Förutsatt att batteriet sköts rätt håller batteriet länge. Dessutom täcks batteriet av två års batterigaranti där vi ersätter ett batteri som inte håller måttet med ett nytt. Läs mer om vår garanti här.

Räckvidd

Hur långt batteriet räcker beror på många faktorer. Kuperad väg, blåst eller vintertemperatur ger en kortare körsträcka. Oftast redovisas teoretisk räkvidd ”vid optimala förhållanden” och det ger väldigt optimistiska siffror. Vi försöker ge en så realistisk bild som möjligt av räkvidden och siffrorna nedan är vad vi själva testat oss till vid normal körning i Göteborg med omnejd.

Hjul/ Däck

Hjulen till Assist SL bygger vi DT-Swiss E545d-fälg, som är framtagen speciellt för elcyklar. Fälghålen har öljetter som förhindrar att nippeln låser sig och vi använder 36 smidda och förstärkta ekrar för att tillverka riktigt stabila hjul. På hjulen sitter Schwalbe Kojak 559x50mm. Det är ett mycket lättrullat däck med slät anläggningsyta och relativt stor luftkammare, som gör cykeln skön att köra på. Däcken har ett extra förstärkt lager som ger dem ett gott punkteringsskydd.

Vinterdäck

Till Nishiki Assist rekommenderas Schwalbe Marathon Winter 50x559. Ett vinterdäck med 200 dubbar som ger gott grepp och bra komfort.

Bromsar

Assist är utrustad med Tektro Auriga E-Sub. Det är en hydraulisk skivbroms som ger god bromsprestanda oavsett rådande väderförhållanden. Bromsarna har räckviddsjustering så att den kan anpassas efter storleken på åkarens hand. Skivbromsar kräver ett minimum av underhåll eftersom klossarna håller många gånger längre än vanliga fälgbromsar. Eftersom du inte bromsar på fälgen så sliter du inte heller ut den, något som annars är alltför vanligt om du cyklar mycket. Dessutom slipper du det gråsvarta pulver som bildas av fälgbromsklossar och som smutsar ned cykeln mer än lovligt.

Tillbehör

På undersidan av överröret finns två färdiga infästningshål för låset Abus Bordo. Ett smart och mycket praktiskt lås som rekommenderas till modellen. Ett stabilt och pratktiskt stöd från Atran är monterat på modellen. Till Assist SL finns skärm/pakethållare som tillval, precis likadana produkter som du kan hitta på Assist FX.

Barnstol

Nishiki Assist passar ovanligt bra att montera barnstol på. Kombination låg batteriplacering (i underröret istället för på pakethållaren) och mindre 26” hjul gör att cykelns tyngdpunkt med barnstol blir mycket låg. Det ger en dig som cyklist bättre kontroll över cykeln, den känns säkrare och mindre vinglig när man svänger eller stiger på och av. Ramdesignen med sluttande överrör ger dessutom ett lägre insteg vilket gör det lätt att komma på cykeln även med barnstol monterad. Vi har testat Hamax rammonterade barnstolar med det längre fästet vilket har fungerat bra på Assist.

Handbyggd i Göteborg

Den här cykeln bygger vi i vår verkstad på Hisingen, där vi skruvar ihop alla våra svenskbyggda modeller. Allt från våra mest avancerade tävlingscyklar till pendlarcyklar att hämta på dagis med. Det vi lär oss av att utveckla elitcyklar smittar av sig på hela sortimentet. Vi väljer ut de bästa kvalitetsdelarna från hela världen och använder all vår erfarenhet för att göra riktigt välbyggda cyklar.

► Se hur vi bygger en Pro SLD

Specifikationer

Ram Nishiki Assist Unisex Aluminium Ram, för integrerat batteri.
Gaffel Stel gaffel, svetsad CrMo för skivbroms
Assistsystem Promovec, 250W motor i baknavet, samt integrerad controller/display på styret. Batteri integrerat i ramen. Hastighets och kadenssensor-styrning
Batteri Li-jon batteri, 36V, 10,2 Ah
Styrlager FSA 50mm, integrerat
Vevparti Aluminium, 170mm, 42T, svart
Kedjeskydd Roterande aluminium
Vevlager TH-BB7420, dubbeltätat maskinkullager
Sadelstolpe Nishiki aluminium, 30,9x400mm, polerad svart
Sadel Nishiki City, svart överdrag
Sadelstolpsklämma CNC aluminium, 1-bults, 34,9mm, polerad svart
Styrstam Nishiki aluminium, för 31,8mm styre, svart 100 mm
Styre Aluminium, svart polerat, rakt, 31,8x 660 mm
Handtag Nishiki, handtag med låsring i aluminium
Hjul DT-Swiss 545d fälg, med 2,3mm smidd eker och Pro Head specialnippel
Däck Schwalbe Kojak, 559x50
Bakväxel Shimano XT RD-M781 SGS
Kassett Shimano CS-HG50, 11-36T, 10-delad
Kedja Shimano CN-HG54
Växelreglage Shimano Deore SL-M610, höger
Bromsar Shimano ZEE
Pedaler Wellgo plattformspedaler med gummiöverdrag
Totalvikt 17,9 kg
Övrigt Skärmar, belysning, stöd, ringklocka och reflex kit (monterat), Manual. Ramen förberedd med fästen för Abus Bordo, vikbart lås.
Rek ca pris Från 23 995 kr